E-handel

För att lyckas med e-handel krävs inte bara en fungerande teknisk plattform utan även en genomtänkt strategi för att generera trafik och öka konverteringen.

Fokus på trafik och konvertering

WooCommerce, vilket är en plugin till WordPress, och Magento är de plattformar för e-handel vi valt att jobba med. Båda är öppen källkod, så kallad open source, vilket ligger i linje med de övriga webblösningar vi skapar. Kunden äger lösningen fullt ut och en stor anledning till att vi valt att jobba med öppen källkod är den flexibilitet det skapar.

ingress-CashRegister

Varför är flexibilitet viktigt?

Idag finns det en uppsjö av e-handlare och webbshoppar inom de flesta branscher och segment. För att lyckas krävs det mer än en fungerande teknisk plattform. Givetvis är tekniken viktig men vi ser den som en hygienfaktor idag, den ska bara fungera.

När vi skapar webbshoppar idag ligger vårt fokus på tre saker: Kommunikation, trafikdrivning och konvertering.

Konvertering

När besökaren väl är inne på webbshoppen vill vi givetvis att de ska vara aktiva och handla så mycket som möjligt. Detta är ingenting som bara händer utan det krävs en tanke bakom hur vi vill att besökarna ska röra sig på webbplatsen. Detta skapas genom en tydlig målgruppsanalys och framtagning av korrekta landningssidor för respektive målgrupp. Det är till exempel skillnad på en besökare som kommer från sociala medier och en som skriver in adressen direkt i webbläsaren. När lösningen är lanserad krävs det mätning, analys, uppföljning och förfinade åtgärder för att fullt ut lyckas.

Trafikdrivning

Då en webbshop ofta tas fram för att öka försäljningen är det naturligtvis viktigt att hitta nya relevanta besökare. Detta gör vi bland annat genom insatser inom SEO, PPC som AdWords, sociala medier, bannerannonsering och programmatic. Det är avgörande att vi redan initialt i ett e-handelsprojekt tar hänsyn till dessa frågor då vi behöver anpassa webbplatsens struktur och innehåll efter den strategi vi sätter. Det är ett vanligt misstag att vänta tills efter sidan är lanserad med att börja jobba med exempelvis SEO.

Teknik

Förutom WooCommerce och Magento gör vi även en del helt skräddarsydda e-handelslösningar efter behov. Vi har erfarenhet kring att jobba mot en mängd olika affärssystem såsom Visma, Pyramid, NAV, Vitec/Capitex/Capifast, Jeeves/Garp, Hansa, Fortnox, Specter, med flera. Om du har ett system som inte är med i denna listan så löser vi nog det också.

När det kommer till betallösningar gäller samma sak, vi har stor bredd och har jobbat med exempelvis Klarna, Paypal, PayEx, Payson, Samport, DIBS och Auriga. Vi integrerar också mot Swish och Bank-ID.

Kommunikation

Kommunikation och branding är viktiga frågor i alla marknadsrelaterade projekt. Webbplatsen ska spegla bolagets varumärke och kommunicera rätt saker till rätt målgrupp.

Bred kompetens är vår styrka

För att möta våra kunders behov så effektivt som möjligt har vi valt att samla engagerade människor med stark kompetens kring olika områden inom ett och samma företag. Färre aktörer ger snabbare resultat.