Triumf Glass

En glassigare webbdesign som faller besökarna i smaken

Om företaget och uppdraget

Triumf Glass grundades av Arne Müntzing i Göteborg 1946. Idag ser tredje generationen Müntzing till att runt 17,5 miljoner liter glass når oss konsumenter varje år från glassfabriken i Sävedalen, öst om centrum. Lika driftiga var glasstillverkarna när det kom till vad de ville ha ut av vårt samarbete: deras webbplats skulle göras om till att beröra och inspirera besökarna, samtidigt som den skulle vara lätt att navigera samt informativ. Exempel på information som behövde göras mer lätthittad var glassarnas innehållsförteckning, liksom Triumf Glass inspirerande receptdatabas.

Målet med projektet var att en ny, glassigare webbplats skulle öka trafikflödet och antalet konverteringar – ett mål som efter Mild Medias insats också nåddes med bravur.

Kund

Triumf Glass

Bransch

Livsmedelsindustrin

Ansvarig

Christian Olausson

Tjänster

Webbplats, UX, Hosting

Lösningen

Vi på Mild uppskattar möten face to face, särskilt initialt, då mycket i projekten mår bra av goda relationer och tydlig kommunikation. Man tänker ofta fram bra lösningar i grupp, dessutom! Därför började vi med att bjuda in Triumf Glass till workshops kring målgrupper, målsättningar och hur den grafiska profilen på bästa sätt skulle överföras till webben. Baserat på resultatet av dessa workshops tog vi sedan fram en SEO-förstudie för kommande kampanjsidor. Vi beslutade att låta Triumf Glass webbplats i stort få behålla sin befintliga sidstruktur och låta den nya designen smälta över den. Vår designer kom på tanken att webbplatsen skulle se lika härlig ut som Triumf Glass glassar smakar – en svår men inte helt omöjlig utmaning!

Design

Hur en webbplats ser ut och fungerar är viktigt ur flera aspekter, inte minst för konverteringen. Vi hade Triumf Glass grafiska profil som grund för webbplatsens förvandling, så att besökarna direkt skulle känna igen vår kunds varumärke. För att få fram något som liknar en smak har vi jobbat med stora bilder som har en glassig ton. På samma sätt har vi valt färgsättning – färger som får oss att associera till glass, godis, sött, surt och salt. Webbplatsen gjordes också mer lättläst och lättnavigerad genom att vi la vi in en tydlig hierarki bland fonterna, både i storlek, form och färg.

SEO

Vi tog fram en SEO-förstudie med fokus på både befintliga och nya kunder. Inför ett nytt webbprojekt är det standard att göra en sökordsanalys som sedan läggs till grund för en ny eller förändrad sidstruktur. Likaså kan det vara bra att göra en användaranalys av befintlig webbplats så att viktiga funktioner, vägar och andra element flyttas med till den nya webbplatsen. Vi valde att satsa på begrepp som hade med recept och allergiinformation att göra. Utifrån detta skapade vi kampanjsidor för olika event och tävlingar.

Resultatet

Genom ett väldigt effektivt och smidigt samarbete fick vi fram den rätta designen för Triumf Glass – det var en flödande kommunikation där designen växte fram i ett huj! Enligt rådanden normer gjordes designen också mobilanpassad och responsiv. Webbplatsen blev i samma veva tydligare i sin utformning, mer inbjudande och med en glassig känsla. För fortsatt uppdatering av webbplatsens innehåll har vi också satt vissa direktiv för hur Triumf Glass bilder ska användas.

Efter lanseringen har Triumf Glass haft en tydlig ökning av trafik. Extra glädjande är att just landningssidorna för recept och allergiinformation varit de mest besökta. Både design och utveckling sköttes av oss på Mild.

“Det här var ett roligt projekt! Snabbt, kreativt och dessutom med ett resultat som mött många hurrarop både hos kund och internt - vi är alla mycket nöjda.”

Peter BurgmanDesigner, Mild Media

Vill du höra mer om det här caset?

Eller har frågor kring hur vi kan hjälpa dig?

  • Här kan du bifoga en fil, t ex ett underlag som du vill att vi ska ge offert på.