Digital marknadsföring för nybörjare

A/B-test, bounce rate eller call to action? I vår guide går vi igenom grunderna för digital marknadsföring.

Digital marknadsföring för nybörjare

Den digitala världen växer och förändras – inte minst nu i coronatider. Internet finns tillgängligt vart vi än är och du som företagare har stor chans att nå rätt målgrupp. I rätt tid, på rätt sätt och för en mindre slant än vad som någonsin varit möjligt med traditionell marknadsföring. Vill du bekanta dig med digital marknadsföring eller få lite inspiration? Läs vår nybörjarguide och få koll på grunderna.

Vad är digital marknadsföring?

Digital marknadsföring, eller onlinemarknadsföring, sker digitalt på olika webbaserade plattformar och i appar. Med skillnad mot traditionell marknadsföring är det mer kostnadseffektivt.

Dessutom har du större chans till att nå rätt målgrupp med digital marknadsföring. Förutsättningarna för ett företag som aktivt arbetar med marknadsföring digitalt är fantastiska – om satsningarna görs rätt.

Marknadsföring i sociala medier

Idag kan du marknadsföra ditt varumärke i flera olika sociala medier. Förmodligen har du redan sett att företag annonserar sina produkter och tjänster på Facebook. Många webbplatser och appar erbjuder den tjänsten för företag och underlättar i processen att synas mot rätt målgrupp.

Att lägga upp en annons i en social kanal är inte svårt. Däremot krävs förståelse för vad statistiken säger. Mer om det kan du läsa under mätetal.

SEO, SEA, SEM

Oj, kanske du tänker nu? Men det är inte så rörigt som det verkar. SEO är en förkortning för sökmotoroptimering och innebär att driva trafik till sin webbplats från en sökmotor organiskt. Med hjälp av olika metoder och verktyg tar du fram nyckelord som ska förbättra en webbplats placering i en sökmotor, exempelvis Google. Mer om SEO kan du läsa i vår nybörjarguide.
SEA, sökmotorannonsering, är precis vad det låter som: du väljer ett ord som du vill att ditt företag ska synas på och sedan budar du för att vinna den platsen.
SEM är ett samlat begrepp för arbete med både SEO och SEA och betyder sökmotormarknadsföring.

Content marketing

Innehållsmarknadsföring, som det heter på svenska, är en metod för att behålla och attrahera besökare i sina kanaler. Metoden går ut på att skapa relevant innehåll som i sin tur genererar tillit och förtroende hos målgruppen. Det finns i regel inga rätt eller fel när det gäller var innehållet produceras eller hur ofta – så länge det inte anses som spam. Facebook, Instagram, e-postmarknadsföring, bloggar eller Youtube är några av alla plattformar som står till buds. Producera innehåll baserat på var din målgrupp befinner sig. Viktigt att tänka på är att dina sociala kanaler blir företagets röst utåt, så kallad storytelling.

Mätetal

Det är inte bara att producera innehåll och hoppas på det bästa. Vill du lyckas i dina digitala kanaler krävs det uppföljning av det du publicerat och förståelse för vad statistiken säger. De flesta sociala medier har idag bra statistikverktyg att följa upp. För att läsa av statistik för webbplatsen kan man använda sig av Google Analytics och Google Search Console.

Mer om viktiga mätetal, funktioner och tjänster hittar du i vår ordlista nedan.

Termer inom digital marknadsföring

  • A/B test – när man testar två versioner av en webbplats mot varandra. Kan vara olika bilder, rubriker och så vidare. Gäller att testa någon enstaka grej åt gången för att veta vad som funkar bäst.
  • Ads manager – ett verktyg på olika sociala plattformar där annonserna produceras (ex. Facebook Ads Manager).
  • Bounce rate – avvisningsfrekvens. När besökaren kommer in på sidan och sedan lämnar utan att interagera.
  • Call to action – få besökaren att på något sätt interagera, ofta med knappar eller formulär. Kan vara att dela ett inlägg, ladda ner en guide, prenumerera på nyhetsbrev.
  • CRM – står för customer relationship management. Är ett system som är skapat för att få bättre koll på sina kunder och förbättra kundrelationer. Ett populärt CRM-system är Hubspot.
  • CPA – cost per action. Kostnaden för varje konvertering.
  • CPL – cost per lead. Annonsören betalar en kostnad per lead.
  • CPC – cost per click. Den genomsnittliga kostnaden för ett klick.
  • CPM – cost per million. Kostnad per tusen visningar. Annonsören tar betalt per tusen visningar.
  • CTR – click through rate. Kostnad per konvertering.
  • ROI – return of investment. En metod för att mäta avkastning på sina investeringar.
  • Cookie – en liten textbaserad datafil som en webbserver ber om att få spara i besökarens dator för förbättrade upplevelser.
  • Exponeringar – antal gånger innehållet dykt upp på folks skärmar. Inte unika personer.
  • Facebook business manager – ett gratisverktyg för företag. En sida där alla annonskonton, sidor och personer som arbetar med Facebook-kontot finns samlat.
  • Google analytics – ett gratis statistikverktyg för webbplatser.
  • Google ads – betalda annonser på Google.
  • Google Search Console – ett gratisverktyg för att se hur en webbplats presterar i Googles sökresultat.
  • Inbound marketing – metod som är resultatrik för att samla in leads, bygga och bevara en god relation med sina kunder samt öka sin försäljning.
  • Konvertering – när en besökare gör det som företaget vill. Exempelvis köpa en vara, skriva upp sig för nyhetsbrev etc.
  • Mailchimp – gratisverktyg för e-postmarknadsföring.
  • Räckvidd – så många som fått upp innehållet på sin skärm.
  • Sessions – antalet besökare till webbplatsen i Google Analytics.
  • Sökordsanalys – relevans och volym av ett ord som är viktigt för ditt företags produkt eller tjänst. Två gratis verktyg är Ubersuggest och Google trends.