Kreativitet bra för ditt företags digitala marknadsföring

Stärkt varumärke, tillväxt, ökat kundförtroende - i slutänden är det din kreativitet som avgör hur bra den digitala marknadsföringen blir.

Företag som använder digital marknadsföring på bästa tänkbara sätt ökar sin synlighet på webben. Detta i sin tur resulterar i en rad positiva saker för företaget såsom stärkt varumärke, tillväxt, ökande förtroende hos kunderna – för att nämna några. Det som i slutänden avgör hur bra ditt företags digitala marknadsföring blir är din kreativitet, trots att webben innehåller massvis med goda råd till hur du lyckas med dina kampanjer. Dessutom tenderar de bästa idéerna, planerna och aktiviteterna att poppa upp under ledigheter, när hjärnan får vila lite. Känner du igen dig? Som en hjälp på vägen delar vi med oss av några tankar vi har fått i sommar, saker som kan komma väl till pass när du drar igång ditt företags digitala marknadsföring.

Ta ställning med företagets digitala marknadsföring

Med ditt företags digitala marknadsföring har du möjlighet att ta ställning och påverka “for the greater good”. Det kan låta ädelt, men enligt en Sifo-undersökning visar det sig också att varannan svensk väljer de varumärken som tar ställning och visar samhällsengagemang. Med andra ord finns det affärer att göra här. Vi har på senare år sett hur våra sociala medier överöses med individer som uppmuntrar företag samt konton med många följare till att agera under samhällskriser och större händelser. Andra slags ställningstaganden som företag gör med sin digitala marknadsföring är att ta ansvar kring exempelvis köttkonsumtion, klimatfrågor, näthat och främlingsfientlighet. Likaså kan vi vända på det och se att individer aktivt väljer bort företag som inte tar ställning, utan istället väljer att vara tysta. Därför tänker vi: våga engagera. Våga visa din målgrupp var ditt företag står i viktiga frågor och vad ditt företag gör för att skapa en bättre värld.

Var aktiv med företagets digitala marknadsföring

Algoritmer har satt käppar i hjulet för många företags digitala marknadsföring i sociala medier. Facebook var tidiga med sin algoritm, som ser till att visa ett så relevant innehåll som möjligt för användarna. Om ditt företags innehåll delas av användarna och skapar mer diskussion prioriteras detta, vilket betyder: bidrar du med sådant som är bra och intressant, utifrån Facebooks definition, får du mer utrymme. Facebook äger också Instagram, vilket gör att algoritmen där är liknande, men många andra plattformar har hängt på trenden.
Därmed blir det viktigt att dels skapa bra innehåll men också att vara aktiv med ditt företags digitala marknadsföring. Organiska inlägg kan ta skruv men för många krävs det att även köra med betald annonsering för att budskapet ska nå ut. Du kan också reposta dina kunders inlägg där företagets produkter visas, både i ditt vanliga flöde och i stories. Återigen: människor vill känna sig sedda och hörda.

Behöver du hjälp med digital marknadsföring?

Vi utvärderar din webbplats och ser vad som behöver göras.

Använd stories-funktionen på Facebook och Instagram

Den här funktionen bjuder i sanning in till att skapa innehåll som engagerar!

Om ditt företag i sin digitala marknadsföring använder sig av ambassadörer är det perfekt att låta dem, eller en medarbetare, ta över Instagram för en dag. Visa produkter/tjänster och låt dina följare lära känna dig, dina medarbetare och ditt företag. Det går även att betala för annonsering i stories, då kan din målgrupp inte missa dig.

Skapa innehåll till företagets digitala marknadsföring som engagerar

Det här är ett vanligt tips som kan verka tjatigt – men ack så viktigt för ditt företags digitala marknadsföring! Ska du interagera med dina följare krävs det att du skapar innehåll som sätter igång tankar och diskussioner. Det är här din kreativitet kommer in, men också hur personlig du är beredd att vara. Innehållet behöver inte alltid relateras till verksamheten, dock är det så klart en fördel. Det du däremot alltid ska tänka på med ditt företags digitala marknadsföring är att människor i regel vill känna sig sedda och hörda. Välj ämnen relaterat till verksamheten i den mån det går men vänd innehållet till dina följare. Om du exempelvis säljer soffor kan du publicera en bild på dig och dina kollegor i en soffa och ställa frågan: Fredagsmys på kontoret! Hur ser ditt fredagsmys ut?

Marketing automation underlättar företagets digitala marknadsföring

Jobbar du med e-postutskick som del av ditt företags digitala marknadsföring? Då kan det löna sig att kika närmare på marketing automation. Många företag lägger ner massor av tid per vecka på sina nyhetsbrev för bästa möjliga resultat och marketing automation underlättar detta arbete avsevärt. Systemet implementeras för att du på ett smidigare sätt ska kunna hålla koll på dem som registrerat sin e-postadress. Baserat på deras beteendemönster tas sedan utskick fram, formade för att få mottagarna till att agera och uppfylla målet med företagets digitala marknadsföring – exempelvis ett köp. För bästa resultat bör marketing automation-systemet kopplas ihop med ditt CRM-system.
Dock kan den positiva effekten komma några månader senare och inte på direkten – så håll humöret uppe!