Lista på digitala marknadsföringskanaler - och hur du väljer rätt

Varje marknadsföringskanal har sin egen inriktning och approach. Vi listar de vanligaste.

Varje marknadsföringskanal har sin egen inriktning och approach. Olika typer av media står i fokus (text, bild, video, ljud) vilket i sin tur drar olika typer av användare – och gör att kanalerna lämpar sig för olika ändamål. Du behöver utifrån detta överväga hur bra din företagsprofil stämmer överens med marknadsföringskanalens kultur. Skönhets-, mode och heminredningsföretag kan med fördel använda sig av bilddrivna kanaler som Pinterest och Instagram. IT-, kommunikations- och finansbranschen passar bättre på Linkedin, där dessa dominerar bland användarna som en pågående trend enligt rapporten Svenskarna och internet. Denna rapport tas fram varje år av Internetstiftelsen i Sverige (IIS) och visar bland annat vilka sociala medier som trendar samt inom vilka åldersgrupper.
Brist på bilder behöver dock inte betyda att ditt företag ska hålla sig borta från bildbaserade marknadsföringskanaler. Vi rekommenderar att du tar fram eget bildmaterial från din verksamhet, det finns ett stort värde i det. Om du av en eller annan anledning inte lyckas skapa egna bilder kan du vända dig till en bildbank, exempelvis unsplash.com eller pexels.com.

I vilken/vilka marknadsföringskanaler finns din målgrupp?

Med dina mål tydligt definierade är det dags att ta reda på var din målgrupp befinner sig. Detta kan göras på många sätt, däribland genom att läsa igenom

Välja marknadsföringskanaler är något du gör flera gånger beroende på hur ditt företag förändras, vilka nya behov som uppstår, det ständigt växande, föränderliga utbudet av digitala kanaler samt vart din målgrupp tar vägen. På grund av den digitala världens utveckling är det svårt att göra en komplett lista över alla digitala marknadsföringskanaler. Här nedan kan du se de för tillfället vanligaste.

Facebook

Enligt statistik från Svenskarna och internet använder över hälften av personerna i alla åldrar Facebook. De som flitigast skriver egna inlägg, lägger upp bilder, delar andras inlägg och nyheter är 36–55-åringarna. Vill du nå dessa målgrupper är Facebook rätt marknadsföringskanal för ditt företag. Enligt Svenskarna och internet är det idag inte lika stort engagemang i Facebooks vanliga flöde, medan användarna gärna brukar Facebook Messenger för att kommunicera med varandra. Ett tips är därför att dela upp din marknadsföring i målgruppens flöde samt i Messenger för att se var den presterar bäst. Du kan rikta in din digitala marknadsföring genom att välja ålder och kön, men också segment som rör intressen, yrke, civilstatus och så vidare. Allt detta manövrerar du med marknadsföringskanalens Facebook Business Manager för företag, en funktion som samlar alla tillgängliga verktyg inom Facebook Marketing på ett ställe vilket underlättar arbetet med marknadsföringen. På Facebook kan du driva trafik till ditt företags webbplats, nå rätt målgrupp, skapa god relation med följarna, sköta din kundservice med mera.

Instagram

Samma rapport visar att marknadsföringskanalen Instagram är det snabbast växande nätverket. Närmare två tredjedelar av internetanvändarna är inne på Instagram och användandet ökar i samtliga åldrar, främst bland de yngre. Efter det att Facebook köpte Instagram för några år sedan kan du enkelt marknadsföra ditt företag på Instagram via Facebooks Business Manager – men också via Instagrams egna Business-sida.
Instagram har en rad med tjänster för dig som företagare. Som hos samtliga marknadsföringskanaler kan du välja var och hur marknadsföringen ska ske samt till vilken målgrupp du vill rikta den. Det är också enkelt att skapa videoannonser som skickar besökarna direkt till en specifik sida på din webbplats, som en produktsida. En utmaning med marknadsföringskanalen Instagram är dock att algoritmerna, precis som på Facebook, blir allt hårdare och att du som företagare får allt svårare med att synas i följarnas flöde bland deras vänner och bekanta.

Sökmotorer

Sökmotorer används i princip av alla målgrupper, vilket stöds av E-barometerns senaste årsrapport (2019) där 71% av de tillfrågade uppgav att Google är den viktigaste informationskällan inför ett köp på nätet, både för produkt- eller tjänstjämförelse samt research. För denna marknadsföringskanal gäller det att främst genomföra en nyanserad sökordsanalys och hitta de sökord som just din målgrupp använder. Ditt företag kan synas i sökresultaten på flera olika sätt: Google My Business, Google AdWords och/eller genom att arbeta med SEO.

Svårt att välja marknadsföringskanal?

Vi utvärderar din verksamhet och tar fram de bästa alternativen för dig.

Snapchat

Meddelandetjänsten Snapchat drar unga användare, främst i åldersgruppen 12–25 år där övervägande del är flickor. Många företag väljer bort denna marknadsföringskanal, dock är det en bra plattform att synas på – inte minst för att hela 83 % av dem som studerar i Sverige använder Snapchat. Hör någon av dessa målgrupper till ditt företag har du mycket att vinna på att använda denna marknadsföringskanal.
På Snapchat är det lätt att sprida information om exempelvis företagets varumärke, en produkt eller tjänst och därigenom styra trafik till din webbplats. Du kan även anlita etablerade Snapchat-användare som ambassadörer med uppgiften att representera ditt varumärke. I denna marknadsföringskanal ska du fokusera på rörligt material, budskap och storytelling. Läs mer här för att komma igång.

LinkedIn

Ungefär 30 % av internetanvändarna använder LinkedIn, oftast män mitt i sin karriär. Precis som på Facebook ökar möjligheten att synas på LinkedIn när användare gillar och delar ett innehåll. Via detta engagemang dyker sedan innehållet upp i användarnas kontakters flöden och skapar på så sätt spridning. LinkedIn är en bra marknadsföringskanal för företag att nätverka på, främst om du arbetar mycket med B2B. Kika här för att lära dig mer om business på LinkedIn.

TikTok

TikTok är populär hos den yngre generationen, dock har COVID-19 bidragit till att appen vuxit sig ännu större – en ökning som förmodligen beror på att man spenderar mer tid hemma med mobilen. Denna marknadsföringskanal skiljer sig från de andra plattformarna genom att endast tillåta videos. Innehållet baseras på trender av olika slag och delas av användarna. Du som företagare har här möjligheten till att låta verksamheten bli mer personlig gentemot dina följare, exempelvis genom att dela med dig av företagskulturen, dina kollegor och lite bakom kulisserna-material. Det går också att marknadsföra dina produkter eller tjänster i denna marknadsföringskanal, dock rekommenderar vi att du främst använder plattformen till organisk marknadsföring.

Youtube

Överlag använder hela 87% av internetanvändarna Youtube. Med en egen marknadsföringskanal här kan du lägga upp en presentation av företaget och egna videos. Använder du ett AdWords-konto i anslutning kan du annonsera i andras klipp eller via banners.

Twitter

Runt 24 % av internetanvändarna brukar Twitter, särskilt unga vuxna. Marknadsföringskanalen ger fina möjligheter att skapa relation med dina följare, ofta som ett slags kundsupport – där dina kunder snabbt kan få hjälp.

Fler digitala marknadsföringskanaler att ta en kik på

  • Whatsapp
  • Pinterest
  • egen företagsblogg/content marketing
  • nyhetssajter, exempelvis Omni
  • podcasts
  • webbtv/tv-serie
  • digital tidning/magasin

Avslutningsvis: bästa sättet att lägga till nya digitala marknadsföringskanaler till din marknadsföringsstrategi är att testa dig fram, gärna med små tester för att ta reda på om resultatet gynnar din verksamhet. Sätt upp en tidsram på exempelvis tre till sex månader och prova en ny marknadsföringskanal åt gången. Då ser du lättare den direkta effekten av dina satsningar. Det är också bra att fastställa en budget samtidigt som du skapar din marknadsföringsstrategi samt tydliga mål för hur du definierar framgång under vald period. Testa olika slags content i marknadsföringskanalerna – kanske kanalen fungerar medan ditt budskap behöver slipas till?
Ett sista tips: snegla på dina konkurrenter. Vilka marknadsföringskanaler använder de och hur?