IM

IM är en svensk biståndsorganisation grundad 1938 med särskilt fokus på kvinnor och unga - målet är att de av egen kraft ska ta sig ur fattigdom och utanförskap.

Uppdraget

IM gav Mild Media uppdraget att bygga en ny, gemensam webbplats för de tidigare webbplatserna manniskohjalp.se och imfairtrade.se. Särskild effort skulle läggas på konvertering, att stärka varumärket och på sikt öka försäljningen. IM ville ha en koppling mellan den nya webbplatsen och sitt affärssystem samt uppdatera designen till att bättre stämma överens med deras grafiska profil.

Lösningen

I och med föreningen mellan två tidigare webbplatser till en enda på ny domän fanns många beslut att fatta. Mild Media tog i samråd med IM fram en ny struktur baserat på statistik, användartester och mål för konvertering. Vi bytte kundens CMS till WordPress, designade om webbplatsen för att spegla kundens visuella formspråk och integrerade webbplatsen med e-handelspluginet WooCommerce. PayEx valdes som betalningslösning för betalkort samt Swish. Därtill kopplades webbplatsen till Scrive för autogiro samt till IM’s affärssystem Dynamics NAV, dit alla ordrar skickas.

Resultatet

IM’s nya webbplats samlar kundens koncept och verksamhet på ett ställe. Fokus vilar på att få besökarna till att agera på ett visst sätt, exempelvis att bli fadder eller volontär, eller att köpa gåvokort för att stödja verksamheten. Valet att byta CMS till WordPress har därtill varit gynnsamt för kunden, då de nu har möjlighet till större flexibilitet och att skapa kampanjer löpande – en uppgift Mild Media hanterar åt kunden på månadsbasis.

KundIM

BRANSCHVälgörenhet, Sociala insatser

ANSVARIGJens Gustafsson

UPPDRAGWebbplats, Konvertering, Digital strategi

”Roligt och inspirerande projekt! Inte minst på grund av värdet i IM’s arbete. Vi har jobbat nära dem för att ta fram en webbplats som dels speglar deras verksamhet, dels har alla förutsättningar till att lyckas i den digitala sfären.”

- Jens Gustafsson
Digital strateg, Mild Media