Lantbrukarnas Riksförbund

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en politiskt obunden intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. Förbundet bidrar till utveckling av företag och företagare så att de kan uppnå sina mål för tillväxt, lönsamhet och attraktionskraft.

Uppdraget

LRF ville effektivisera sitt affärssystem. Flödet av leads från deras Facebook-annonser skulle samordnas så att säljarna lättare kunde följa upp potentiella affärer. Flödet skulle dessutom automatiseras så mycket det bara gick – helst skulle det inte behövas någon manuell hantering alls. Kunden var också intresserad av en statistikmodul som visade aktuell försäljning samt en smidigare hantering av deras nyhetsbrevsutskick.

Lösningen

LRF hade i sitt tidigare system mycket handpåläggning från både administrativ personal och säljarna. Leadsen exporterades ut manuellt från Facebook och lades in i en excel-fil som sen blev en ringlista. För att automatisera deras rådande arbetssätt gjorde vi på Mild Media ett omfattande researcharbete. Under möten med LRF samlade vi på oss information om hur de arbetade, vilka problem de stod inför, vad deras mål med effektiviseringen var och så vidare. Efter det började vi gå igenom alla alternativ som finns vad gäller olika tjänster och CRM:s. Slutligen landade vi i Zapier som koppling mellan Facebook och CRM:et Pipedrive.

Från Pipedrive skapade vi en automatisk koppling till APSIS. I APSIS kunde vi genom kopplingen skapa utskicksgrupper baserat på vilken annons leadet kommer ifrån. På så sätt kan LRF veta vilken typ av utskick som ska göras. Därtill byggde vi en skräddarsydd statistikmodul med de komponenter som kunden ville ha. Modulen visar bland annat hur många leads varje säljare jobbar med och hur mycket som är bearbetat, samt konverteringsgraden för varje säljare.

Avslutningsvis höll vi i utbildningar för säljarna så att de skulle få kunskap om hur det nya systemet fungerar.

Resultatet

LRF har fått ett digitaliserat, effektiviserat affärssystem med automatiserat flöde som underlättar säljarnas jobb. När en potentiell kund fyller i en annons på Facebook, exempelvis en intressanamälan kring medlemskap hos LRF, hämtas informationen upp av Zapier. Zapier taggar leadet till en särskild säljare och skickar in leadet i Pipedrive. Där kan säljarna sen enkelt hantera leadet, ringa upp kunden och stänga affären. ’

Via APSIS kan LRF göra riktade utskick särskilt ämnat för mottagaren, baserat på leadsen från Facebook.
Mild Media står också för löpande support.

KundLantbrukarnas Riksförbund

BRANSCHRiksförbund, Arbetsgivar- och yrkesorganisation

ANSVARIGPontus Arvidson

UPPDRAGCRM, Marketing Automation, Business Intelligence

“Ett sant bakom kulisserna-jobb! Riktigt utmanande men också fantastiskt roligt när slutresultatet blev så bra.”

- Pontus Arvidson
Produktionsledare, Mild Media