Triumf Glass

Triumf Glass är ett svenskt glassföretag grundat av Arne Müntzing i Göteborg 1946. Tredje generationen Müntzing ser numera till att runt 17,5 miljoner liter glass når oss konsumenter per år från glassfabriken i Sävedalen, öst om centrum.

Uppdraget

Triumf Glass hade en tydlig bild av vad de ville ha ut av vårt samarbete: webbplatsen skulle beröra och inspirera deras besökare samtidigt som den skulle vara lätt att navigera och informativ. Exempel på information som skulle göras lättillgänglig var glassarnas innehållsförteckning och Triumf Glass inspirerande receptdatabas. Triumf Glass grafiska profil skulle vara grund för denna förvandling. Det fick Mild Medias designer att tänka tanken: en webbplats som ser lika härlig ut som Triumf Glass glassar smakar. En svår men inte helt omöjlig utmaning! Målet med projektet var en ny, glassigare webbplats, större trafikflöde och högre konvertering.

Lösningen

Mild Media bjöd in Triumf Glass till workshops kring målgrupper, målsättningar och hur den grafiska profilen på bästa sätt skulle överföras till webben. En SEO-förstudie togs fram med fokus på besökare som kanske inte har smakat Triumf Glass glassar förut. Vi valde att satsa på begrepp som hade med recept och allergiinformation att göra, och utifrån detta skapade vi kampanjsidor för olika event och tävlingar.

Triumf Glass webbplats fick i stort sett behålla sin befintliga sidstruktur. Vår designer la in en tydlig hierarki bland fonterna för att allt på webbplatsen skulle bli lättläst och lättnavigerat. För att få fram något som liknar en smak på webbplatsen har vi jobbat med stora bilder som har en glassig känsla. På samma sätt har vi valt färgsättning – färger som får oss att associera till glass, godis, sött, surt och salt.

Både design och utveckling sköttes av oss på Mild Media.

Resultatet

Genom ett väldigt effektivt och smidigt samarbete fick vi fram den rätta designen för Triumf Glass. Det var ett flödande arbete där designen växte fram i ett huj. Enligt rådande normer är designen också mobilanpassad och responsiv. Webbplatsen blev i samma veva tydligare i sin utformning, mer inbjudande och med en glassig ton – just så som det ska vara. Nu hittar besökarna vad de letar efter. Därtill satte vi vissa direktiv för hur Triumf Glass bilder ska användas.

Efter lanseringen har Triumf Glass haft en tydlig ökning av trafik. Extra glädjande är att just landningssidorna för recept och allergiinformation varit de mest besökta.

KundTriumf Glass

BRANSCHLivsmedelsindustrin

ANSVARIGChristian Olausson

UPPDRAGWebbplats, UX, Hosting

“Det här var ett roligt projekt! Snabbt, kreativt och dessutom med ett resultat som mött många hurrarop både hos kund och internt - vi är alla mycket nöjda.”

- Peter Burgman
Designer, Mild Media