SEO-analys - en nybörjares guide

Ordet ”analys” kanske avskräcker? Faktum är att SEO-analys (sökordsanalys) kan vara både roligt och givande.

Det finns ingen universal approach till SEO-analysen – den varierar utifrån webbplats (ranking, antal sidor, innehållets kvalitet och så vidare), mål (varumärkesstrategi, exponering, trafik, leads), budget, tillgångar, bransch och konkurrens. Kanske låter det svårt och inte särskilt roligt. Det som dock är roligt är SEO-analysens sanna natur – den ger en känsla lik den när du spelar på hästar eller köper vågade aktier. Du gör en förstudie, fattar beslut och satsar, och sedan hoppas du på vinst. Faller det sig så att du vinner skiljer sig vinsten givetvis från den vid travbanans dammiga staket – SEO-analysen genererar framgång en lång tid framöver och leder till så mycket mer än bara intäkter.

Sökorden för ditt företag

Inför en SEO-analys behöver man formulera sig kring vad man erbjuder sina besökare. Säljer man stolar online är ”stolar” och ”stolar online” en god början, då dessa fraser har ganska stor sökvolym. Om man däremot säljer stolar i en fysisk butik i Majorna, Göteborg, är det förmodligen mer lönsamt att synas på ”stolar Majorna” eller ”stolar Göteborg”. Dels blir det mer relevant för verksamheten, dels är konkurrensen på en så nischad sökning mindre än på ett brett sökord som ”stolar”.

Ännu ett bra tips i början av SEO-analysen är att optimera webbplatsen för just de nischade sökfraserna. Sedan, när webbplatsen börjat ranka bättre, kan man börja slåss om uppmärksamheten från de stora sökorden. Har man en bred webbshop kan man med fördel satsa på sökord som är namn på produkterna i sortimentet, självklart är det också viktigt att synas för företagsnamnet. Finns en blogg är det främst rubrikerna i artiklarna som får träffar, något att hålla i åtanke när det skrivs om verksamheten eller nya produkter.

Få in long tail i SEO-analysen

Vad är en lång svans i detta sammanhang? Någonting minst lika viktigt som sökorden för det man säljer, nämligen sökorden som ser till att driva verksamheten framåt – en viktig del av SEO-analysen! Genom att undersöka sökvolymen för sökorden samt sökfrasernas bakomliggande syfte, så kallat ”search intent”, låter man rätt besökare hitta till webbplatsen. För det är skillnad på den som söker efter stolar att köpa i Majorna och den som bara söker generell information om stolar, deras historia, hur man bygger en själv och så vidare. Generellt pratar vi om tre olika typer av sökningar inom SEO-analysen:

  • navigationssökningar – dem man gör när man vet vilken webbplats man vill besöka, till exempel ”ikea belysning”
  • informationssökningar – frågande sökningar med syftet att lära sig något, ”vilket material kan man bygga stolar av?”
  • transaktionssökningar – den bästa sortens sökningar för den som driver verksamhet online och letar efter kunder! Transaktionssökningens syfte är att köpa något eller anlita någon för en tjänst, ”vintage pinnstolar köpa”

Vill du överlåta din SEO-analys till proffs?

Verktyg till SEO-analysen

Lyckligtvis finns det färdiga verktyg som hjälper oss med vår SEO-analys. Om man är helt ny på detta är Google Suggest en bra början – funktionen i Googles sökfält som rekommenderar ord och visar hur många sidor dessa har hos Google. En annan gratisfunktion är Google Trends, där man kan jämföra olika ord och se under vilka perioder de är populära.

Vill man försöka sig på en riktig SEO-analys använder många Googles verktyg Keyword Planner. Tjänsten är gratis, dock behöver man ha en betald kampanj rullande för att få tillgång till specifik data. Med Keyword Planner får man ett uppskattat antal sökningar i månaden baserat på de sökord man anger. Man får även förslag på liknande eller relaterade sökfraser samt sökvolymen på dessa, och kan ställa in resultatet baserat språk, land, rentav lokala platser. Det är ett grundläggande, enkelt och snabbt verktyg för SEO-analysen som tillhandahåller de viktigaste funktionerna.

För den som sedan önskar fördjupa sig i SEO-analysens mångfacetterade värld finns det förfinade betaltjänster, exempelvis Ahref – en plattform som utöver ett sökordsverktyg också erbjuder Site Explorer (ger en fördjupad koll på den organiska söktrafiken och länkprofilen för en webbplats eller URL), Content Explorer (visar det mest populära innehållet för vilket ämne som helst baserat på länkar, organisk trafik och sociala delningar), Rank Tracker (övervakar webbplatsens ranking över tid och kartlägger prestation jämfört med konkurrenter) och så vidare. Ahref baserar sina resultat på klickdata, så kallat clickstream, som förenklat består av besökarnas rörelser från sökmotor till webbplatsens olika sidor samt vad de klickar på.
I en snäv jämförelse av de båda verktygen för SEO-analys har Ahrefs Keyword Explorer många värdefulla funktioner som ställer sig överlägset till Google Keyword Planner. Dock förlorar Ahref en del av sin funktionalitet då de inte använder lokal data, därmed är en kombination av Google och Ahref att rekommendera.

SEO-analysens språk

Google börjar likna en språkpolis. Förutom att känna till de flesta singular- och pluralböjningar pekar sökmotorn gärna ut särskrivningar och felstavningar med ett ”Menade du …”. Detta händer dock inte alltid, varför det kan vara bra att som del av SEO-analysen försöka få in särskrivna ord på ett korrekt sätt i rubriker och titlar. Exempel är ”Tillbehör till din bil” för att även fånga in sökningar på ”biltillbehör”.
Synonymer ser Google på som helt olika sökord. När man optimerar innehållet på sin webbplats gäller det att vara konsekvent – köpa eller handla? Sökmotoroptimering eller SEO?

Sökordseffektivitet (KEI)

Känner man ett än större behov av att fördjupa sig i SEO-analysen finns något som heter KEI, Keyword Effectiveness Index. Detta är en matematisk beräkning av ett sökords popularitet med syftet att hitta ett med många sökningar och få konkurrerande sidor.

Ju lägre KEI desto bättre, läs med fördel mer här.