Vi svarar på 8 frågor om hur du lyckas med din digitala kampanj

Hur gör man rent konkret för att lyckas med en digital kampanj? Vad krävs för att just ditt företag ska sticka ut i bruset?

Digitala kampanjer, exempelvis e-postmarknadsföring, annonsering och sökmotoroptimering, är ett kostnadseffektivt och enkelt sätt att nå rätt målgrupp. Nyckelfaktorer för effektiva kampanjer är att just definiera sin målgrupp, men även att definiera målet med satsningen och att låta den digitala marknadsföringsstrategin styra. Hur gör man rent konkret för att lyckas med en digital kampanj? Vad krävs för att just ditt företag sticka ut i bruset?

Förbered din digitala kampanj väl

Varje digital kampanj behöver vara väl förberedd för bästa möjliga resultat. Öka kampanjens träffsäkerhet och förbättra resultatet genom att fundera över

  • målgrupp – vem ska den digitala kampanjen nå?
  • mål – vad ska kampanjen resultera i?
  • strategi – hur ska den digitala kampanjen genomföras för att uppnå målet?

Nedan svarar vi på 8 vanliga frågor om hur du lyckas med din digitala kampanj.

Hur hittar jag min målgrupp?

Identifiera de personer som redan använder dina tjänster eller produkter idag. Intervjua dem gärna! Efter det kan du också

  • leta efter de personer som liknar målgruppen du identifierat samt göra en enkätundersökning bland dem
  • intervjua ditt företags säljare samt kundtjänstmedarbetare
  • analysera besöksstatistiken på din webbplats
  • analysera statistik och engagemang i dina sociala kanaler

Med målgruppen klar är det dags att lära känna den lite bättre. Personerna har oftast något gemensamt, och ju mer du vet om dem desto skarpare kan du rikta din digitala kampanj. Några grundläggande saker att kolla efter är
ålder och kön
plats (tidszon)
språk
ekonomi
intressen (sport, konst, musik?)
stadie i livet (blivande mammor, studenter, pensionärer?)

Hur definierar jag målet med den digitala kampanjen?

Innan du sätter igång med din digitala kampanj behöver du sätta upp ett kampanjmål. Med ett sådant kan du senare analysera hur den digitala kampanjen faktiskt gick. Det mål du definierar behöver också vara rimligt och förankrat i företagets grundläggande målsättningar, exempelvis att öka försäljningen online med 20%. Då kan målet med din digitala kampanj vara att generera 60 % fler leads via ditt företags webbplats jämfört med förra året. Den främsta frågan att ställa dig är: vad ska den digitala kampanjen uppnå? Men dessa frågor är också viktiga:

  • vad ska mottagaren få för känsla?
  • vilket budskap vill du förmedla?
  • hur ska du kommunicera det?

En viktig del av kampanjmålet är att kunna mäta resultatet. Det finns massor av verktyg att välja bland. Google Analytics, Google Ads och Facebook är bra exempel på data att börja med.

Behöver du hjälp med din digitala kampanj?

Vi utvärderar din webbplats och ser vad som behöver göras.

Hur lägger jag upp en digital marknadsföringsstrategi?

Med ett konkret mål blir det enkelt att formulera en strategi som innehåller flera kampanjer eller planerade aktiviteter. Här är några punkter att utgå ifrån:

  • skapa personas – din idealkund. De bästa digitala marknadsföringsstrategierna bygger på detaljerade personas. Du tar fram personas utifrån data, undersökningar och intervjuer av din önskade målgrupp
  • säkerställ att konfigureringen av exempelvis Google Analytics är korrekt genom Google Tag Manager och Google Search Console. Detta kommer att vara avgörande när du ska mäta och kontrollera effektiviteten av din digitala kampanj. Samla även in data därifrån i detta stadie
  • utvärdera dina digitala kanaler och tillgångar, vad fungerar i nuläget? Den ägda, förtjänade och betalda median är tre bra kategorier att tänka utifrån
  • planera och fastställ hur den digitala kampanjens innehåll ska skapas och prioriteras

När du har nått hit ska du sammanställa de element som utgör den digitala marknadsföringsstrategin:

  • en tydlig profil av dina personas
  • en eller flera specifika, mätbara mål med din digitala marknadsföring
  • en sammanställning av befintliga kanaler samt en utvärdering av dessa
  • en sammanställning och plan över hur innehåll ska skapas och prioriteras

Hur väljer jag rätt plattform för min digitala kampanj?

Är plattformen den rätta för din digitala kampanj, eller finns det någon som passar bättre?

Oavsett mål med kampanjen är det viktigt att veta var din målgrupp befinner sig. Har du en yngre målgrupp kanske Facebook är fel forum för din digitala kampanj, och har du en äldre målgrupp kan du utesluta Snapchat. En bra källa till information om var du hittar olika målgrupper är den årliga rapporten Svenskarna och internet.
Du kan också få information om hur användarnas beteende förändrats de senaste åren via Google Analytics.

Vad är rätt innehåll för min målgrupp?

Det kan vara lätt att ta fram en digital kampanj som känns rätt för företaget – men är den rätt för målgruppen?

Ett misstag många företag gör är att de skapar innehåll baserat på vad företaget vill förmedla och inte vad kunden vill se. Använd din kunskap om målgruppen här, likaså de personas du har skapat.
Ta sedan fram innehåll som din målgrupp förväntar sig av ditt företag. Låt dem “styra samtalet”, som det heter.

Måste allt material jag skapar vara mobilanpassat?

Kort svar: ja. Mobilen prioriteras först av Google men också av oss själva, då telefonen är den enhet vi har mest lättillgänglig varje dag.

Risken är hög att tappa besökare, och kunder, när det är svårt för dem att ta sig in på en sida eller alls läsa vad som står på den. Upplevelsen ska istället vara enkel, snabb och smidig. Detta är särskilt viktigt vid en digital kampanj – att alla länkar fungerar och att sidorna och innehållet är mobilanpassade. Om en del av målet är att konvertera besökarna till kunder ska hela e-handeln vara mobilanpassad och enkel, så att köpresan inte stoppas i förtid på grund av detta.

Varför ska jag genomföra A/B-tester?

A/B-tester går ut på att du har två eller flera versioner av exempelvis en digital kampanj som testas mot varandra. På så sätt får du enkelt reda på vilket innehåll som fungerar bäst. Versionerna har oftast en enda variation, exempelvis två olika rubriker. När den digitala kampanjen sedan ska optimeras väljer du versionen med bäst resultat, duplicerar denna till fleraversioner och provar att denna gång byta bild på den ena. Med andra ord: sluta aldrig att testa. A/B-testning är den bästa metoden för att ta reda på vad som attraherar din målgrupp.
Vill du lära dig mer om A/B-tester kan du ta dig en titt på vår artikel A/B-testning (split test), vad, hur och varför.

Varför ska jag följa upp min digitala kampanj?

Om din digitala kampanj inte presterar så som du önskar eller bara står still och tickar pengar finns ingen anledning till att hålla den igång. ROI (Return of investment) är ett uttryck som ofta nämns i dessa sammanhang. Det är ett sätt att beräkna och utvärdera en investering genom att dividera vinsten från en investering med kostnaden. Du bör följa upp din kampanj under tiden och inte bara i efterhand. Når du rätt personer? Förstår de budskapet? Hur är responsen, konverteringen? Våga gå in och förändra. Analysera varför innehållet inte fungerar som du tänkt, ta inspiration från dina konkurrenter och prova att justera efter vad du kommer fram till.